Eén van de geschikte opties voor het verwarmen van je camper is het gebruik maken van een diesel stand kachel. Het installeren van de dieselkachel wordt voor veel mensen (terecht) als een spannende klus gezien. De lucht in- en uitlaat van de kachel moet namelijk door de bodem van je bus geïnstalleerd worden waarvoor je vanzelfsprekend door de bodem van je bus moet boren. Bovendien moet er een gaatje in de dieseltank van je bus geboord worden wanneer je die tank wilt gebruiken als brandstofvoorziening van je diesel stand kachel. Hier wil je natuurlijk geen fouten in maken!
We beginnen eerst met een beknopte uitleg van hoe een dieselkachel werkt. Daarnaast leggen we in deze blog overzichtelijk stap voor stap uit (inclusief foto’s) hoe je de dieselkachel kunt installeren en waar je extra aandacht aan moet besteden om je dieselkachel netjes in je camper te installeren.
Wil je het installeren van de dieselkachel in jouw camper liever uitbesteden? Wij adviseren en installeren de dieselkachel in jouw camper op locatie door heel Nederland. Lees meer of neem contact op!
Deze blog is als volgt opgebouwd:
- Welke dieselkachels zijn er te verkrijgen op de markt?
- Hoe werkt een dieselkachel in een camper?
- Diesel stand kachel installeren: Stap voor stap handleiding
- Wat heb je nodig voor de installatie van de dieselkachel?
- Positie bepalen van de dieselkachel in je leefruimte
- Positie bepalen onderdelen dieselkachel onder de bus
- Gaten boren in de bodem van je bus
- Diesel aanvoer maken van dieseltank naar dieselpomp
- Dieselpomp bevestigen aan chassis en dieselaanvoer aansluiten
- Onderdelen bevestigen aan dieselkachel
- Onderdelen onder de bus bevestigen aan het chassis
- De dieselkachel aanzetten
Welke dieselkachels zijn er te verkrijgen op de markt?
In deze blog gaan we dieper in op het model die is weergegeven in de afbeelding hiernaast (of hieronder bij mobiele weergave). Dit model is te verkrijgen in verschillende varianten: de 2 kW, 5 kW of 8 kW variant. De dieselkachels worden geleverd inclusief alle onderdelen die je hierbij nodig hebt: van de boorschroeven tot de dieseltank. Welke variant jij nodig hebt, hangt af van de grote van je camper, hoe goed deze geïsoleerd is en de temperatuur van de bestemmingen waar je naar toe gaat. Ook zijn er andere modellen te verkrijgen die in principe dezelfde werking en een soortgelijk systeem hebben. Kies je voor één van die modellen, dan zal je alsnog wat hebben aan de stap-voor-stap handleiding in deze blog.
Hoe werkt een dieselkachel in een camper?
We beginnen nu eerst met een beknopte omschrijving van de werking van de dieselkachel. Dit doen we aan de hand van onderstaande versimpelde schematische tekening.
Brandstofvoorziening
De dieselkachel werkt vanzelfsprekend op diesel. De diesellachel haalt de diesel uit de dieseltank van je bus of uit de bijgeleverde 10 liter dieseltank. Meestal wordt de al aanwezige dieseltank van je bus gebruikt, want dan hoef je geen extra tank inclusief vulvoorziening te maken onder en in je bus. In deze blog leggen we uit hoe je de al aanwezige dieseltank van je bus gebruikt als brandstofvoorziening voor de dieselkachel.
Dieselmotor
De dieselkachel beschikt over een kleine motor die een mengsel van lucht en diesel verbrand. De lucht wordt aangezogen via een luchtfilter en de lucht komt via een lucht inlaatbuis via de onderkant in de dieselkachel terecht. De diesel uit de dieseltank gaat door een dieselfilter en wordt met een dieselpomp ook weer via de onderkant in de diesel stand kachel gepompt. Het lucht en dieselmengsel komt in de verbrandingskamer terecht en wordt verbrand.
Net als bij een dieselmotor van een voertuig, creëert de diesel stand kachel uitlaatgassen. Deze uitlaatgassen worden via de onderkant van de diesel kachel, dus ook weer door de bodem van de bus, via een uitlaatbuis naar buiten geblazen. Aan het uiteinde van de uitlaatbuis komt een demper om het geluid van de kachel te dempen.
Ventilator
Wanneer het mengsel van lucht en diesel verbrand, ontstaat er warmte. Deze warmte moet vervolgens de camper in geblazen worden. Hiervoor dient de ingebouwde ventilator. De ventilator zuigt lucht de kachel in en blaast het vervolgens via de andere kant van de kachel, de camper in. Het is daarom belangrijk dat de zuigende en blazende kant niet volgebouwd worden met schoenen, tassen of andere voorwerpen, zodat de kachel voldoende lucht kan aanzuigen en wegblazen.
Bediening
De stand kachel is bedienbaar met twee afstandsbedieningen.
Eén afstandsbediening zit met een kabel vast aan de stand kachel. Hiermee kun je vrijwel alles van de kachel instellen. Denk hierbij aan de temperatuur, automatische timers, de ventilator snelheid of het manueel activeren van de brandstofpomp.
Het manueel activeren van de brandstofpomp is nodig om de brandstofslangen te vullen met diesel voor de eerste start, ook wel ‘primen’ genoemd. Naast het feit dat de instructies hiervoor in de bijgeleverde handleiding te vinden zijn, zijn er op YouTube talloze handige instructievideo’s te vinden.
De andere afstandsbediening is een versimpelde afstandsbediening en is draadloos. Hiermee kun je op afstand de stand kachel aan of uit zetten en de temperatuur instellen. Deze is bijvoorbeeld handig om dicht bij je bed te hebben, zodat je vanuit je bed de kachel alvast aan kunt zetten voordat je je bed uit gaat.
Elektrische aansluiting
De kachel heeft 12 Volt spanning nodig om te kunnen werken. Bij het opstarten van de kachel verbruikt de kachel ongeveer 9 Ah voor circa 1 á 2 minuten lang. De gloeibougie in de dieselkachel moet dan warm genoeg worden om de kachel te kunnen ontsteken. Als de kachel aan staat verbruikt de kachel een minimale hoeveelheid stroom. De kachel kan met de bijgeleverde bekabeling en zekering op je 12 Volt zekeringskastje of camper accu worden aangesloten.
Dieselkachel installeren: Stap voor stap handleiding
We beschrijven nu zo duidelijk mogelijk waar je rekening mee moet houden bij het installeren van de dieselkachel. Elke bus is anders, dus elke situatie is ook anders. Het is daarom belangrijk om te begrijpen waarom je op bepaalde dingen moet letten, zodat je er zelf je eigen invulling aan kunt geven. Ben je niet zeker van je zaak, raden we het sterk aan de installatie uit te laten voeren door iemand die er verstand van heeft. Het laatste wat je wilt is dat je bijvoorbeeld de uitlaatgassen van de dieselkachel in je leefruimte hebt!
Wat heb je nodig voor de installatie van de dieselkachel?
Let op dat onderstaand gereedschap van toepassing is op de dieselkachels die we hieronder benoemen. Voor de meeste andere dieselkachels zal je ditzelfde gereedschap nodig hebben, maar dit kunnen we natuurlijk niet met zekerheid zeggen. Ook is het goed te benoemen dat je het werk altijd kunt uitvoeren met net wat ander gereedschap. Ieder doet het op zijn eigen manier. Het gebruik maken van onderstaand gereedschap heeft het installeren van de dieselkachel voor ons in elk geval makkelijk gemaakt.
Positie bepalen van de dieselkachel in je leefruimte
Als eerste is het van belang dat je een goed plan hebt. Je moet het goed uitgedacht hebben waar je de dieselkachel wilt installeren in je bus. Houd hier rekening met de volgende punten:
- Zit de warmte uitlaat op een geschikte plek om de hele bus snel te kunnen verwarmen?
- Waar wil je de grotere afstandsbediening uiteindelijk hebben en is de kabel vanaf de dieselkachel naar de afstandsbediening daar lang genoeg voor?
- Hoe ga je de stroomvoorziening van je 12 Volt zekeringskastje of accu naar de dieselkachel installeren en aanleggen?
- Misschien wel het belangrijkste: heb je ruimte voor de voorzieningen die vanuit de onderkant van de kachel onder de bus uitkomen? Houd hierbij rekening met de volgende aandachtspunten die we beschrijven in de volgende stap.
Positie bepalen onderdelen dieselkachel onder de bus
Zoals al eerder benoemd bij de werking van een diesel stand kachel, komen een aantal onderdelen van de diesel kachel onder de bus. Deze onderdelen zijn de lucht inlaat inclusief luchtfilter, de uitlaat inclusief demper en de brandstofpomp inclusief dieselfilter, dieselleiding en voedings-/data kabel. Houd met de positionering van de diesel stand kachel rekening met de volgende punten:
- Als de lucht in- en uitlaat door de bodem van de bus komen, conflicteren deze dan niet door draagbalken, bekabeling, vloeistofleidingen of andere belangrijke onderdelen van de bus?
- Is er ruimte voor het luchtfilter?
- Als de demper op de uitlaatbuis is gemonteerd, is dit geheel dan lang genoeg om naar de zijkant van de bus geleid te worden zodat er geen uitlaatgassen onder de bus kunnen blijven hangen? Let er op dat de uitlaat in een lichte hoek naar beneden en schuin naar achter moet wijzen. Dit moet zo gemonteerd worden zodat condens de uitlaat uit kan stromen en om te voorkomen dat nattigheid van het wegdek in de demper kan komen tijdens het rijden.
- Is er ruimte voor de brandstofpomp onder de bus in de buurt van de diesel stand kachel?
- Controleer voor de zekerheid of er ruimte is voor het dieselfilter. Dit filter kun je het beste zo dicht mogelijk bij de bron van de diesel installeren. Meestal wordt deze op de grote tankdop van de dieseltank geïnstalleerd (in het geval je de dieseltank van het voertuig gebruikt).
Gaten boren in de bodem van je bus
De positie is bepaald? Dan is het bijna tijd om de gaten in de vloer te boren voor de onderdelen die via de onderkant van de kachel naar buiten gaan. We beginnen natuurlijk eerst met het uitmeten van waar de gaten moeten komen.
Meestal hebben camper bussen een houten bovenvloer en een stalen ondervloer. In de houtenvloer kun je een groot gat maken, waar alles ruim doorheen past. In de metalen ondervloer worden gaten geboord waar de in- en uitlaat, de voedings-data kabel voor de dieselpomp en de dieselslang met een kleine marge doorheen passen. De naden in de ondervloer worden naderhand dicht gekit. Let er op dat er tussen het gat voor de voedings-/data kabel voor de dieselpomp en het gat voor de uitlaat een tussenstukje uitgezaagd moet worden. Dit stukje moet er uit, omdat de stekker niet door het kleine gat past. Je kunt dit stukje eruit zagen met bijvoorbeeld een klein metaal zaagje. Let er op dat er geen al te scherpe randen over blijven na het boren van de gaten door deze te schuren indien nodig.
De dieselkachel wordt geleverd met een stalen montage plaatje. Hier zitten de gaten al in voor de inlaat, uitlaat, elektra-/data kabel voor de brandstof pomp en de dieselslang. Dit plaatje kun je gebruiken voor de bepaling van waar de gaten moeten komen.
Diesel aanvoer maken van dieseltank naar dieselpomp
Zoals al was aangegeven, gaan we er in deze blog vanuit dat de dieseltank van het voertuig wordt gebruikt als brandstofvoorziening voor de dieselkachel. We gaan daar nu wat dieper op in.
In de meeste bussen kun je een luik weghalen in de vloer zodat je bij de bovenkant van de dieseltank terecht komt. In de bovenkant van de dieseltank zit een grote kunststof dop. Hierin kun je een gat boren waar je de harde dieselbuis in kunt installeren. Let op bij het boren dat er geen materiaal of viezigheid in de tank valt.
Nadat de dieselbuis er in zit, sluit je daar met een stukje dieselslang de dieselfilter op aan. Let er op dat de dieselfilter in de juiste richting wordt aangesloten (zie foto). Vanaf de dieselfilter sluit je een dieselslang aan die naar de onderkant van de bus wordt geleid, omdat de dieselaanvoer naar de dieselkachel via de onderkant naar binnen gaat. Het kan soms wat lastig zijn om de dieselslang naar de onderkant van de bus te leiden, omdat die langs best wel krappe ruimtes moet gaat. Zorg ervoor dat de dieselslang netjes wordt bevestigd.
Voorbeeld richting dieselfilter bij de bijgeleverde dieseltank
Dieselpomp bevestigen aan chassis en dieselaanvoer aansluiten
Vervolgens bevestig je de dieselpomp aan het chassis met de bijgeleverde rubberen ophanging. Let er op dat de dieselpomp volgens de installatievoorschriften onder een hoek van ongeveer 30 graden geïnstalleerd moet worden. De kabelaansluiting kant zit hierbij aan de bovenkant. De dieselslang die van het dieselfilter weg komt kun je vervolgens hierop aansluiten.
Onderdelen bevestigen aan dieselkachel
Nu is het tijd om de onderdelen aan de dieselkachel te bevestigen. Doe dit in deze volgorde:
- Voedings-/data kabel door het stalen plaatje begeleiden. Houd hiermee rekening dat de kabel onder de bus genoeg lengte heeft om aan te sluiten op de dieselpomp
- Bevestig het stalen plaatje aan de onderkant van de dieselkachel met de bijgeleverde moertjes. Controleer voor de zekerheid of de rubberen pakking hiertussen zit.
- Bevestig de lucht inlaatbuis, uitlaatbuis en een stukje dieselslang aan de dieselkachel met de bijgeleverde slangenklemmen. Zorg ervoor dat de dieselslang lang genoeg is om straks op de dieselpomp te kunnen aansluiten.
Het geheel kun je nu door de geboorde gaten leiden. Wees voorzichtig dat je de net bevestigde onderdelen niet beschadigd langs de scherpe metalen randen van de geboorde gaten. Let hier vooral op de zwarte lucht inlaat buis omdat deze is gemaakt van karton wat vrij snel kan scheuren.
Let er op dat de gaten in de vloer van de afbeelding wat kleiner zijn dan dat we in deze blog hebben beschreven. Deze gaten mogen dus echt wel wat groter zijn, daar wordt de installatie alleen maar makkelijker van. Bovendien zie je deze gaten straks niet meer, omdat het stalen plaatje de gaten in de bovenvloer zal bedekken.
Onderdelen onder de bus bevestigen aan het chassis
Ten slotte is het tijd voor de afwerking. We kruipen weer onder de bus om de laatste onderdelen van de dieselkachel te installeren en te bevestigen aan het chassis.
Het luchtfilter kun je aansluiten op de lucht inlaatbuis met de bijgeleverde slangenklem. Bevestig dit geheel vervolgens deugdelijk aan bijvoorbeeld een chassis balk.
De dieselslang vanuit de dieselkachel kun je bijknippen op de juiste lengte en aansluiten op de dieselpomp met de bijgeleverde slangenklemmen.
Bevestig de uitlaat demper aan de uitlaatbuis en bevestig dit geheel ook weer deugdelijk aan chassis balken. Let op! Houd hierbij wel rekening met de volgende punten:
-
- Houd hier rekening met het feit dat de uitlaat erg warm kan worden. Zorg er dus voor dat de uitlaat geen andere onderdelen van de kachel of bus kan verbranden.
- Let er ook op dat de uitlaatbuis schuin naar beneden loopt voor de afloop van condens.
- Het is belangrijk dat de uitlaatdemper ten opzichte van de bus schuin naar achteren wijst, zodat er geen troep in de uitlaat komt tijdens het rijden.
- De demper moet met het ‘condensgaatje’ naar beneden wijzen.
Als laatste stap is het belangrijk om alle naden onder de bus af te kitten met de hittebestendige kit.
De dieselkachel aanzetten
De dieselkachel installeren is nu hopelijk gelukt! Het is dan nu tijd om de dieselkachel te testen. Bij de eerste start is het nodig om de dieselslangen te primen. Dit betekent dat de dieselslangen manueel volgepompt moeten worden met diesel. Zoals we al eerder hebben benoemd, zijn hier veel filmpjes op YouTube over te vinden. Vaak worden de verschillende dieselkachels geleverd met verschillende afstandsbedieningen die elk net wat anders ten opzichte van elkaar werken. We raden daarom aan om het geschikte YouTube filmpje hiervoor op te zoeken, of de bijgeleverde installatiehandleiding door te lezen.
Ook voor de andere functies zoals timers, temperatuurinstellingen, ventilatiesnelheden raden we het aan om instructiefilmpjes op te zoeken op YouTube. Een voorbeeld van een duidelijk instructiefilmpje is de onderstaande.
Hopelijk heb je wat gehad aan onze stap voor stap handleiding en kun je nu zelf je dieselkachel installeren! Heb je nog vragen? Stel ze gerust hieronder!
Wil je het installeren van de dieselkachel in jouw camper liever uitbesteden? Wij adviseren en installeren de dieselkachel in jouw camper op locatie door heel Nederland. Lees meer of neem contact op!
In deze blog staan mogelijk affiliate links van externe partijen. Wanneer een aankoop wordt gedaan via de link ontvangen wij een kleine commissie van de verkoper, zonder extra kosten voor jou.
Beste Wouter,
Bedankt voor je inzichtelijke artikel over het installeren van een dieselkachel in een camper. Als ervaringsdeskundige heb ik veel ervaring met het bouwen van campers en het installeren van verwarmingssystemen. Daarom zie ik veel waarde in jouw artikel, met name de gedetailleerde stappen en handige tips die je deelt.
Ik ben het eens met je punten over het belang van een goed werkende verwarming in een camper, vooral voor comfort tijdens koude nachten of reizen in koude klimaten. Wat ik graag wil toevoegen is het belang van veiligheid bij het installeren van een dieselkachel, aangezien het correct uitvoeren van deze installatie cruciaal is om risico’s op brand of andere gevaren te minimaliseren.
Nogmaals bedankt voor het delen van je inzichten. Ik kijk uit naar meer van je posts!
Vriendelijke groeten,
Wouter