Wanneer je opzoek gaat naar de bus die je wilt omtoveren tot camper, zijn er verschillende dingen waarover je kan nadenken om tot een keuze te komen. Je maakt je zoektocht specifieker door je keuzeveld te verkleinen. Ga je voor een benzine bus of een diesel bus? Bij het maken van deze keuze zijn er verschillende punten waarover je kunt nadenken. Punten waar de meeste mensen in eerst instantie helemaal niet bewust van zijn. In deze blog beschrijven we zes punten waar je aan kunt denken bij het maken van de keuze tussen een benzine of diesel bus als basis voor je camperbouw project.
De volgende zes punten benoemen we in deze blog:
1. Vervuiling
Wanneer je denkt aan het verschil tussen benzine of diesel bussen dan is misschien wel het eerste waar je aan denkt: de vervuilende uitstootgassen. Over het algemeen staan bussen met een diesel motor erom bekend dat ze meer vervuilende stoffen uitstoten dan bussen met een benzine motor. Om deze reden zijn diesel motoren flink onder de loep genomen en heeft de auto-industrie met strenge regelgevingen te maken.
De uitlaatgassen van diesel voertuigen moeten gefilterd worden zodat de uitgestoten schadelijke stoffen onder de norm blijven. Het komt voor dat de nieuwere diesel auto’s nog minder vervuilende stoffen uitstoten dan benzine auto’s. Over het algemeen blijft wel gelden dat als je voor een ‘oudere’ diesel bus kiest, dan zal de vervuiling groter zijn dan bij een bus met een benzine motor. Daarentegen heb je vaak wel een voordeel bij het rijden met een diesel bus. Dat voordeel beschrijven we in het tweede afwegingspunt.
2. Vermogen
Als je op zoek gaat naar een bus om deze vervolgens om te bouwen naar jouw droom camper, dan zal je over het algemeen bussen met een diesel motor vinden. Het heeft natuurlijk een reden dat zware vrachtwagens vaak een diesel motor hebben. Dat je bij grotere voertuigen meestal een diesel motor hebt, heeft te maken met het lagere koppel van de motor. Dit houdt simpel gezegd in dat je bij lagere snelheden (dus tijdens het optrekken) met een diesel motor meer vermogen hebt dan met een benzine motor. Dit vermogen is handig bij de zwaardere voertuigen (en dus ook bij grote campers). Een benzine motor moet over het algemeen veel meer toeren maken om dezelfde hoeveelheid vermogen te leveren. Dit verschil ga je merken in het brandstof verbruik en dus de brandstof kosten. Zo komen we op het derde punt.
3. Brandstof kosten
Het derde en ook een belangrijk afweegpunt waar aan je kunt denken is het verschil in brandstof kosten. Auto’s met een diesel motor maken vaak minder toeren om dezelfde hoeveelheid vermogen te genereren. Daarom hoor je vaak dat diesel auto’s meer kilometers kunnen maken dan benzine auto’s met dezelfde hoeveelheid (maar verschillende soort) brandstof. Daarnaast is de literprijs van diesel lager dan de benzine prijs. Deze punten zorgen ervoor dat je het verschil snel gaat merken in je portemonnee. Tenzij je je benzine auto upgrade zodat deze op een goedkopere brandstof kan rijden… Punt 4!
4. Mogelijkheid om op LPG te rijden
Wanneer je een bus met een benzine motor hebt dan heb je het voordeel dat je een LPG-installatie kan (laten) inbouwen, zodat deze op LPG (autogas) kan rijden. Het laten inbouwen van een LPG installatie kost wat, maar het is een investering wat je er uiteindelijk uit hebt vanwege de bespaarde brandstofkosten. LPG is namelijk veel goedkoper dan benzine. Bovendien is rijden op LPG minder vervuilend dan rijden op benzine. Vaak wordt beweerd dat er bij het rijden op LPG problemen ontstaan vanwege de ‘geringe beschikbaarheid’ van LPG tankstations. Toch komen er de laatste jaren steeds meer tankstations bij in heel Europa die LPG aanbieden. Daarnaast bestaan er handige websites en apps die het makkelijk maken om LPG tankstations te vinden, zoals: mylpg.eu. Wij hebben tijdens onze reis door Zuid-Europa nog geen problemen ervaren met het niet kunnen verkrijgen van LPG.
5. Waarde van je bus (op lange termijn)
Nog een punt waar je je keuze op zou kunnen baseren is de verwachtte restwaarde van je bus op de lange termijn. Niemand kan met 100% zekerheid zeggen welke kant het op gaat met alle regelgevingen omtrent diesel én benzine auto’s. Op dit moment worden diesel auto’s al geweerd uit sommige steden vanwege de vervuiling en dit gaat gelden voor steeds meer steden (of hele gebieden). Diesel auto’s van het bouwjaar 2006 of daarvoor worden zelfs vaak al geweerd. Dit maakt het dat het minder aantrekkelijk wordt om diesel auto’s aan te schaffen. Kortom: ze worden uiteindelijk minder waard. Dit betekent zeker niet dat auto’s met een benzine motor heilig zijn. Er komt een moment dat ook benzine auto’s geweerd zullen worden uit grote steden en/of grotere gebieden. Maar de eerste auto’s die aan de beurt zijn (en al aan de beurt zijn), zijn voertuigen met een diesel motor. Dit is zeker iets om over na te denken!
6. Stank
Tenslotte zou je de stank van de uitlaatgassen kunnen meenemen in je afweging. Of je nou op benzine, LPG of diesel gaat rijden: de uitlaatgassen stinken allemaal. Toch hoor je over het algemeen dat de diesel bussen niet al te fris ruiken wanneer ze langs rijden. Ook bij dit punt stinken de ‘oudere’ diesel bussen over het algemeen meer dan de ‘modernere’ diesel bussen. Je wilt je mede kampeerders natuurlijk niet te veel tot last zijn, dus dit is een punt wat je kan meenemen in je overweging.
Conclusie!
Hopelijk hebben we je met deze blog op gedachtes gebracht waar je in eerste instantie niet bij stil stond. De bovenstaande zes punten zijn te gebruiken als leidraad, maar er kunnen natuurlijk nog andere punten zijn die je keuze beïnvloeden.
Los van de keuze of je een benzine of diesel bus wilt als camper, zijn er nog veel meer punten waar je aan kunt denken. In een andere blog gaan we dieper in op welke bus voor jou het beste is om een camper van te bouwen. Zelf zijn wij groot fan geworden van oldtimer bussen. Door zijn charme en looks, maar ook door de ‘simpele’ techniek waardoor we de bussen zelf kunnen onderhouden. Het is natuurlijk mooi meegenomen dat we geen wegenbelasting hoeven te betalen door de oldtimer regelgeving.
Vervolgens hebben wij voor onze eerste bus bewust gekozen voor een bus met een benzine motor. We wilden namelijk heel graag een LPG installatie inbouwen zodat we op LPG konden rijden. Minder vervuilende stoffen en natuurlijk goedkoper.
Omdat we onze tweede bus twee maten groter wilden met stahoogte, werd dit als vanzelf een veel zwaardere bus en hebben we heel bewust voor een bus met een dieselmotor gekozen.
Of jij nou voor een benzine of diesel bus gaat, blijft een persoonlijke keuze. Het hangt van een aantal dingen af en beide soorten bussen hebben elk zijn eigen voor- en nadelen. Waar kies jij voor en wat zijn jouw redenen? Laat het weten door een reactie te plaatsen onderaan de blog!