Op reis of op vakantie met een camper oldtimer. Het ideale plaatje. De charme en klassieke looks van een oldtimer spreekt veel mensen aan. Het rijden in een camper oldtimer heeft iets speciaals en is een avontuur op zich. Oldtimers hebben echter wel een keerzijde. Je levert namelijk in op comfort en het kan voorkomen dat je vaker onderhoud moet (laten) plegen. Of je dit nou wilt of niet, deze oude beestjes hebben net wat meer aandacht nodig dan de modernere voertuigen vanwege de oudere techniek. Maar alles bij elkaar genomen zouden we niet meer anders willen.
Wij zijn twee jaar op reis geweest met onze eerste camper oldtimer: een Mercedes LF408G uit het jaar 1971. In deze blog beschrijven we hoe we op de brandweer bus terecht zijn gekomen, onze ervaring met het motorische gedeelte en het zelf onderhouden van de bus tijdens onze reis. Ben jij nog aan het uitzoeken welke bus voor jou het beste is om een camper van te bouwen? We hopen je met deze blog meer duidelijkheid te geven over wat het onderhouden van een bus als deze kan betekenen.
De aankoop van de bus
Het begon allemaal met het plan om een bus te kopen om die vervolgens om te bouwen tot een camper. Onze grote droom: een oldtimer VW busje. De prijzen en het gebrek aan ruimte zorgden er voor dat we dit uit ons hoofd moesten zetten, maar dat het een oldtimer moest worden was wel duidelijk. De looks, de charme, de kwijtschelding van de wegenbelasting; wij waren om. Al vrij snel stuitten we op een oude brandweer bus, een Mercedes-Benz LF408G.
Bus aankoop
Geen verstand van autotechniek
Het motorische gedeelte van de bus was voor ons beiden compleet onbekend terrein. Geen idee wat een bougie was. Hetzelfde gold voor een bobine, carburateur of koppakking… Misschien hadden we er wel eens van gehoord maar geen idee wat het was.
Freek was echter wel erg geïnteresseerd in de oude techniek en was zeker bereid om zich hierin te verdiepen, zodat hij de bus zelfstandig kon onderhouden.
Dubbellucht
Wanneer je geïnteresseerd bent in de oude techniek en bereid bent om hier wat van te leren, is er gigantisch veel informatie te vinden op het internet waaronder de Dubbellucht vereniging. Dubbellucht is een vereniging met een forum waar veel mensen op zitten die kennis hebben van deze Mercedes bussen. Hier kun je altijd terecht als je ergens een vraag over hebt. We raden het dan ook zeker aan hier lid van te worden als je in het bezit bent van een Mercedes of Hanomag oldtimer bus.
Lekke koppakking
Tijdens de corona periode hebben we in onze vrije tijd in de weekenden de bus omgebouwd tot een camper. Na een jaar bouwen was het eindelijk tijd om onze reis te maken door Europa.
Twee weken voordat we wilden vertrekken, lekte de bus ineens veel olie. Wat bleek, de koppakking van inmiddels 50 jaar oud was lek. Die moest dus vervangen worden. Aangezien ik de tijd op dat moment wel had besloot ik, in overleg met een bevriende garage monteur, dat ik de koppakking zelf ging vervangen. Met behulp van het internet, de Dubbellucht vereniging, Facebook en het Mercedes handboek ging ik aan de slag. Dit was een enorme en uitdagende klus waarbij de hele motor uit elkaar gehaald moest worden. Hierbij heb ik ontzettend veel van bijna elk onderdeel van de motor geleerd.
Het uit en in elkaar zetten van de motor ging zeker niet zonder slag of stoot, want ik had ook nog te maken met een afgebroken cilinderkop bout in het blok. Uiteindelijk is dit goed gekomen en is de motor weer netjes in elkaar gezet, zonder boutjes of schroefjes over te houden…
Koppakking vervangen
De vier cilinders van de motor
De kop van de motor. Hier zijn de kleppen te zien. Eén inlaat en één uitlaat klep per cilinder.
Van het in elkaar zetten van de M115 motor heb ik een filmpje gemaakt, voor de geïnteresseerden!
Het in elkaar zetten van een M115 Mercedes-Benz motor
Onderhoud van de bus tijdens de reis
Tijdens de reis hadden we nog met een aantal mankementen te maken. Veelal werden deze veroorzaakt door lang achterstallig (of geen) onderhoud door vorige eigenaren. Lees hieronder wat dit inhield.
Ontstekingsverdeler revisie
Het ontstekingssysteem zorgt voor de vonken in de cilinders zodat het brandbaar mengsel in de cilinders wordt ontstoken. Dit zorgt uiteindelijk voor de aandrijving van de bus.
Zoals vrij normaal is met een bus als deze, heeft het ontstekingssysteem in originele staat af en toe wat aandacht nodig. De staat van de hele ontstekingsverdeler in onze bus was niet heel best en het leek erop dat hier al tijden niet naar was gekeken. Er was veel vuil te vinden en dit verklaarde de startproblemen die we af en toe hadden. De bus had de originele mechanische contactpuntjes nog en deze waren flink versleten, de verdeelkap was smerig en de verdeler zat vol met troep.
We wilden hier minder vaak naar om hoeven te kijken, dus besloten we de verdeler er uit te halen, grondig schoon te maken en een elektronische ontsteking in te bouwen.
Ontstekingsverdeler met originele mechanische contactpuntjes
Ontstekingsverdeler met nieuwe elektronische ontsteking
Carburateur revisie
Naast de ontstekingsverdeler, was de carburateur ook aan de beurt. De carburateur zorgt voor een goede brandstof mengselverhouding tussen benzine en lucht (of LPG en lucht). De carburateur bestaat uit veel kleine schroefjes met elk zijn eigen brandstof of lucht doorlatend gaatje. Wanneer hier een beetje vuil in zit, kan dit al snel gevolgen hebben voor de mengselverhouding. Het is dus erg belangrijk dat de onderdelen van de carburateur schoon zijn en dat de membraantjes en afdichtende ringetjes in orde zijn.
Op eBay heb ik een revisie setje gekocht voor de carburateur die in onze bus zit, de Solex 34 PICB. Deze wordt geleverd met de nodige afdichtende ringetjes, pakkingen en membranen.
De carburateur voor de revisie
Alle onderdelen van de carburateur schoonmaken
De carburateur na de revisie
Vaak leer je gigantisch veel van een motorisch onderdeel wanneer je het uit elkaar haalt. Dit geldt helemaal voor de carburateur. Een carburateur is een precisie onderdeel. Elk schroefje en onderdeeltje heeft zijn eigen functie. Door alleen al goed te kijken naar de onderdelen, samen met de beschikbare informatie op het internet, kun je enorm veel leren van de oude techniek.
Kapot wiellager
Per toeval bij een koffiepauze, zag ik dat er geel/groene smurrie uit het wieldopje van het linker wiel kwam. Wij hadden geen idee wat dit kon betekenen. Op het internet zochten we naar informatie hierover en we kwamen er achter dat dit eventueel een kapot wiellager kon zijn. Met een kapot wiellager moet je zéker niet door rijden. Wanneer je een kapot wiellager hebt, draait deze niet meer zo soepel. Hierdoor ontstaat er te veel warmte rondom het wiellager, dat ervoor zorgt dat het wiellager vet eruit wordt geperst (de geel/groene smurrie). Rijdt je hier mee door zonder hier iets aan te doen, dan zou het zo heet kunnen worden dat het wiellager er af knalt. Dat betekent dat je je wiel kwijt bent… Met alle gevolgen.
Kapot wiellager
Een kapot wiellager kan voorkomen bij elk voertuig, ook bij modernere voertuigen. Toch is het bij oldtimers wel aan te raden om wat vaker even een rondje om je bus te lopen. Bekijk of alles er oké uit ziet. Lekt er geen olie? Zie je geen losse onderdelen onder je bus bungelen? Door dit af en toe te checken, ben je grotere problemen vaak voor.
Alles volstaat met goed onderhoud
Het reviseren van de ontsteking en carburateur waren klussen waar ik echt heel veel van heb geleerd. De onderdelen waren zo te zien al een tijdje niet meer onderhouden wat af en toe leidde tot startproblemen of verlies in vermogen. Zolang je de onderdelen in de gaten houdt, schoon houdt, netjes onderhoud en goed afgesteld houdt, blijft een bus als deze goed rijden.
Alles draait om goed regulier onderhoud. Het in de gaten houden van het oliepeil bijvoorbeeld. Koelvloeistof, filters, pakkingen, kleppen, remmen en smering van alle mechanische onderdelen. Wil je hier liever niks mee te maken hebben? Laat dit dan jaarlijks door iemand doen, dan verklein je de kans op gedonder enorm wanneer je met de bus op pad bent.
Een oldtimer heeft nou net wat meer aandacht nodig dan een moderne auto. Echter, als je die aandacht geeft aan je bus, rijdt een bus als deze super. Zelf vind ik het leuk om de bus af en toe te onderhouden en vind het daarom ook niet erg om te doen. Bovendien vinden we elk ritje met de bus steeds weer leuk. Het rijden in een oldtimer is iets compleet anders dan in een nieuwere bus. We willen beiden niet meer anders.
Is een camper oldtimer iets voor jou?
Naast het onderhoud dat een oldtimer iets meer nodig heeft, rijdt een oldtimer ook zeker anders dan een modern voertuig. Vaak heb je met een oldtimer geen stuurbekrachtiging en heb je tijdens het rijden wat meer herrie in je bus dan in een nieuwe goed geïsoleerde bus. Dit zijn zaken om rekening mee te houden, maar zeker geen redenen om een oldtimer als camper te laten staan. Wij vinden het rijden in onze camper oldtimer elke keer weer een avontuur en genieten er volop van.
Twijfel je nog of een camper oldtimer wat voor jou is? Dan raden we het aan eens een camper te huren bij bijvoorbeeld Goboony. Goboony heeft een groot aanbod aan campers van particulieren, waaronder camper oldtimers. Ga er een weekendje mee weg zodat je kunt voelen hoe zo’n camper rijdt en hoe je het ervaart. Zo sta je niet voor verrassingen wanneer je voor een camper oldtimer kiest!
Heb je nog geen camper en ben je aan het uitzoeken wat bij jou past? Je kunt je keuze verder baseren op het feit of je een benzine of diesel bus wilt. In een andere blog benoemen we een aantal punten die jou kunnen helpen bij het kiezen van de juiste camperbouw bus voor jou!
Leuk en leerzaam verhaal.
Zelf had ik voorheen een citroen camperbus van 10mtr 50j oud
Maar geen stuurbekrachtiging en dat gaat vervelen dus verkocht nu ben ik op zoek naar zoiets of kleiner waar ik samen met mijn vrouw mee op pad kan.
Ik ben gelukkig erg handig dus kan best klussen maar nu ik de 70 Nader niet altyd meer zin in,dus zoek gewoon een errlijke redelijke oltimer camper.gr evert
Hoi Evert,
Leuk dat je een bericht stuurt! 10 meter! Wat een bus.
Wij zijn zelf ondertussen helemaal fan van de mercedes oldtimers en er staat een 7 meter project op ons te wachten..
Heel veel succes met het vinden van jullie nieuwe bus! Zo te horen gaat dat helemaal goed komen gezien de waardevolle kluservaring!
Groet, Freek en Sanne
Goedemorgen,
Ik heb dezelfde bus/brandweerwagen uit 1979, maar de caburateur heeft kuren. Weten jullie of het altijd de Solex 34 PICB is die hierin wordt gebruikt?
Pingback: Oldtimer Camper Kopen: Tips Voor Uw Droomreis – Camper Expert